Lato z Asport.pl
Sprzęt sportowy, turystyczny, fitness Zarejestruj się˝
Reklama
Nils
Reklama
Merchandising - co to takiego?
Merchandising - co to takiego?

Merchandising to rodzaj innowacyjnych usług, które polegają na odpowiednim rozmieszczeniu towarów w danym sklepie. Dzięki temu klienci są skłonni szybciej kupić dane produkty i usługi. W XXI wieku merchandising to podstawa w działalności firm, które chcą osiągnąć wysoką pozycję na rynku.

Merchandising - najważniejsze informacje

Podstawowym celem działań merchandisingowych jest wsparcie sprzedaży. Cel ten osiąga się przede wszystkim za sprawą odpowiedniego podejścia do klienta. Wszyscy klienci muszą chcieć wejść do danego sklepu. Można to osiągnąć na przykład dzięki muzyce, zastosowanemu wystrojowi czy wyselekcjonowanym zapachom. Sposób ekspozycji towarów musi być interesujący oraz budujący ciekawość.

Jeśli firma decyduje się na skorzystanie z usług merchandisingowych, podnosi również swoją wartość a także wizerunek. Dzięki odpowiednim działaniom merchandisingowym możliwe jest również zatrzymanie klienta na dłużej w swojej placówce handlowej, co w wielu przypadkach skutkuje zwiększeniem dochodów.

 

Rodzaje merchandisingu

Fachowcy wyróżniają trzy podstawowe rodzaje merchandising. Są one następujące:

  • merchandising stacjonarny - przeznaczony dla sklepów wielkopowierzchniowych (powierzchnia powyżej 400 metrów kwadratowych). W tego typu miejscach ekspozycja towarów ma priorytetowe znaczenie;
  • merchandising mobilny - merchandising mobilny dedykowany jest małym punktom handlowym. Działania realizowane na rzecz małych firm muszą być maksymalnie elastyczne oraz w pełni dostosowane do potrzeb klientów;
  • merchandising profesjonalny - kompleksowy typ merchandisingu, w którym klient powinien otrzymać wsparcie sprzedaży na najwyższym poziomie. Fachowcy odpowiedzialni za wprowadzanie takiego typu merchandisingu powinni nieustannie szkolić się, aby móc przekazywać najnowszą wiedzę.

 

Najważniejsze błędy w merchandisingu

W trakcie wprowadzania merchandisingu nie wolno popełniać kilku błędów, które są związane z nieprawidłową ekspozycją towarów. Mowa tutaj na przykład o:

  • częste zmiany ekspozycji - zbyt częste zmiany miejsca ekspozycji towarów będą powodowały, iż klienci nie będą wiedzieli, gdzie szukać swoich ulubionych produktów,
  • braki w towarze - sklep o dobrej opinii nie może pozwolić sobie na to, aby na półkach brakowało jakichkolwiek produktów,
  • chaos na półkach - jego zwalczanie powinno być podstawą - w innym wypadku klienci będą mieli duże problemy z odnalezieniem swoich ulubionych produktów.

 

Merchandising w Merservice - przykład wsparcia sprzedaży na wysokim poziomie

Jedną z firm, która ma w swojej ofercie merchandising, jest Meservice. Zatrudnia ona całe grono specjalistów, które z powodzeniem zrealizowało już wiele akcji merchandisingowych w polskich sklepach.